Jag och min polare sitter här på Gotland och diskuterade det svaret som jag fick angående mitt inlägg om användningsområdet för bloggar. Tycker att det var en bra kommentar angående att ifall man kan låsa bloggarna så att bara vissa människor kan se dem kommer man nog att kunna få ut mera från eleverna. Ifall de vet att det bara är ens klasskamrater som sitter och läser kanske det är enklare att läsa. Det är även ett bra sätt för dem eleverna som har svårt att uttrycka sig verbalt att få in sina åsikter i diskusionen. Sen får man självklart inte glömma att man måste hjälpa dem att kunna ge muntliga presentationer men ifall detta kan vara ett första steg för dem att kunna uttrycka sig kan det vara ett första steg i rätt riktning.
Funderade lite mera kring detta med pirate bay diskussionen också. Jag funderade på hur man kan diskutera detta i ett klassrum med ens elever. Skall man fokusera på den moraliska synvinkeln av att ladda ner film är stöld eller skall man fokusera kring den synvinkeln att dessa nya olika lagar är ett intrång i ens privatliv som privatperson. Båda punkterna anser jag är grymt viktiga att diskutera för eleverna. De måste förstå att ifall man laddar ner upphovsskyddat material från internett är det stöld men att det som dessa nya lagar gör är ett intrång i ens privata liv. Så jag antar att frågorna är,
Är det rätt att ge lite av ens frihet för att vi skall skydda företagen från stöld ?
Hur mycket av ens frihet kan vi ge upp innan vi inte har någon kvar?
Är det moraliskt försvarbart att ladda ner upphovsskyddat material?
Hmm intressanta frågor.
Aja ni är det dags att ta en fika i solen medans den fortfarande visar sig ;)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Gillar tanken att elever ska få solla sin skara av läsare. Kan nog vara en stor hjälp. /Malin
SvaraRadera